راهنمای تغییر کاربری زمین‌ها، املاک و زمین‌های کشاورزی

تعریف تغییر کاربری

هر زمین یا املاک ، کاربری معین دارد رایج ترین تغییرات کاربری شامل کاربری املاک، کاربری مسکونی، کاربری اداری، کاربری تجاری و کاربری کشاورزی است.

هرکدام از تغییرات قید شده در مراحل خاص با مشخصات خاصی صورت می پذیرد که در صورت تخطی از آنها مراحل پیگرد قانونی نیز دارد.

بنابراین آگاهی از نحوه تغییر کاربری زمین ها یا ملک های موجود بسیار حائز اهمیت است.

طبق قوانین شهرداری، هرگونه عوض کردن کاربری اراضی یا ملک، و نقض ضوابط مربوط به کاربری ممنوع است.

تغییرات کاربری:

تغییرات کاربری زمین‌ها یا املاک به دو بخش تقسیم می‌شوند که به ترتیب زیر است.

تغییر کاربری شهری
تغییر کاربری زراعی

اراضی فاقد کاربری چیست؟

اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا به عنوان ذخیره‌های شهری در نظر گرفته شده‌اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزادسازی و طرح تفصیلی ندارند.

تغییر کاربری ملک‌های شهری:


مهمترین تغییرات در کاربری مربوط به سه بخش، تجاری، اداری، مسکونی است. بیشترین عامل تجاری‌سازی املاک نیز به دلیل ارزش بالای آن است که باعث افزایش چندبرابری قیمت ملک می‌شود. البته لازم به ذکر است، طبق قانون در شهرها هر بنایی که احداث شود، حتما نیاز به کاربری مشخصی دارد و قانونگذار این کاربری را در سند ثبت می‌کند. اگر بخواهیم ماهیت املاک را شرح دهیم می‌توان گفت:

املاک مسکونی در اصل همان محل زندگی شماست و قصد سکونت در آن است.
ملک تجاری یا اداری در اصل جهت تجارت ساخته می‌شود که مشخصات دقیق آن در بند ۲۴ ماده ۵۵ آمده است.
بنابراین هرگونه تخطی در کاربری‌ها یا سندسازی خودسرانه، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

قوانین ساخت و ساز:

در قوانین شهرداری، مقرر شده است که برای هرگونه ساخت و ساز، ابتدا باید مجوز رسمی از شهرداری کسب شود که به آن پروانه ساخت گفته می‌شود. این پروانه شامل تعیین کاربری ملک و تعیین شناسنامه ملک می‌شود که الزامی است.

تخلف از این پروانه به عنوان یک جرم محسوب می‌شود و تحت مجازات‌های مالی و حتی در برخی موارد، حبس و زندان قرار می‌گیرد.

در صورت نقض این پروانه ساخت، یک کمیسیون مشخص که در تبصره ۱ بند ۱۰۰ قانون شهرداری تعیین شده است، مسئول بررسی و رسیدگی به این موضوع خواهد بود.

 

 

خرید ویلا شمال

تغییرات مجاز کاربری:

موارد مجاز تغییر کاربری به‌شرح زیر است:

  1. زمین، زراعی و باغی نباشد

طبق ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ممنوع و جرم بوده است. اما اگر زمین مورد نظر زمین زراعی و باغ نباشد، تغییر آن به هر شکلی مجاز و بدون تحت کیفر قرار می‌گیرد.

تعریف زمین زراعی و باغ:

در بند ت ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری، اراضی تحت کشت، آیش و باغات شامل آبی و دیم اعم از دایر بایر که سابقه بهره‌برداری داشته باشد و اراضی تحت فعالیت‌های موضوع تبصره ۴ الحاقی که در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها محسوب می‌شود.

تشخیص اراضی زراعی و باغی:

طبق تبصره ۲ ماده یک قانون حفظ کاربری، وزارت جهاد کشاورزی مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها است. در حالی که هیات دولت به‌موجب مصوبه شماره ۵۹۸۷۹/ت.۳۷۱۱ مورخ ۱۳۸۶/۰۴/۱۹ ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده شهرها، شهرک‌ها و طرح هادی روستاها را تصویب نموده است.

اراضی تحت کشت:

اراضی تحت کشت در آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری به عنوان یکی از مصادیق زمین زراعی تعریف شده است و به‌مثابه اراضی تحت کشت، اراضی تحت کشت محصولات زراعی قرار دارد.

باغ مثمر:

باغ مثمر به‌موجب بند «ب» ماده یک ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها تعریف شده است که محلی است که دارای محدوده‌ای معین و مشخص بوده و در آن محصولات باغی درختان میوه یا مو به وسیله اشخاص غرس و یا پیوند شده باشد.

باغ غیر مثمر و قلمستان:

باغ غیر مثمر و قلمستان به محلی گفته می‌شود که دارای محدوده‌ای معین و مشخص بوده و در آن درختان غیر مثمر به وسیله اشخاص غرس شده و مقدار درخت در هر هکتار از آن از یک هزار اصله کمتر نباشد.

نتیجه گیری

در نتیجه، تغییر کاربری اراضی یک موضوع حساس است که باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه صورت گیرد. موارد مجاز و غیرمجاز تغییر کاربری باید به دقت بررسی شوند تا از هرگونه نقض قوانین جلوگیری شود. احترام به تعریف‌ها و تشخیص‌های مربوط به زمین‌های زراعی، باغی و سایر نوع‌های اراضی، اهمیت بالایی دارد تا از حفظ کاربری و استفاده بهینه از منابع زمینی اطمینان حاصل شود.

ویلا شمال

گروه انبوه سازان و املاک پردیس

بهترین املاکی که اخیرا توسط پردیس معرفی شده

ارسال دیدگاه

املاک را مقایسه کنید

مقایسه (0)